Hvordan arbejder man med teknologi i børnehøjde – uden skærme? Det er de seks daginstitutioner i Sædding-Gjesing området blevet en del klogere på. I det sidste år har de nemlig udviklet deres helt eget læringsmateriale, hvor børnene både møder Esbjergs særlige kendetegn og træner den såkaldte computationel tankegang. Her er fx kodning og matematiske kompetencer i fokus - alt sammen pakket ind i leg og læring selvfølgelig.
Projektet er støttet af BUPL’s udviklingspulje, og i samarbejde med firmaet Guldastronaut har otte pædagoger og tre ledere udviklet et legende læringsunivers, hvor hovedpersonerne er de to skildpadder, Stella og Raffi, som bor i Esbjerg. Materialet består af en historie, ”Flaskeposten”, og et opgavehæfte.
Historien bliver læst højt for børnene, der vil kunne genkende nogle af Esbjergs og deres eget lokalområdes vartegn som ”Mennesket ved havet” og fyrtårnet i Sædding, lige som der er vindmøller, sæler og helikoptere med i historien. Og så går det ellers løs med opgaverne, hvor børnene bygger med Duplo klodser, koder robotter, læser opskrifter, tegner og meget mere.
For at give alle ansatte i de seks daginstitutioner indblik i den nye måde at arbejde med teknologiforståelse på har i alt 120 medarbejdere deltaget i en temaaften, hvor de blev præsenteret for materialet i form af oplæg og workshops.
”Det har været en sjov og udfordrende proces at være en del af. Det er en ny måde at arbejde på, og det er altid udfordrende, til en start. Når det er sagt, er det sjovt at være med til at skabe et rum, hvor vi sammen med børnene går på opdagelse i legen, og på tværs af alder, interesser og kompetencer samles i det samme univers,” siger Nette Nielsen, der er pædagog i Norddalsparken.