En skolebod. Det ønske stod højt på listen hos eleverne på Bryndum Skole Aura, så elevrådet gik videre med forslaget til skolens ledelse. Det lå dog ikke lige i kortene, at skolen havde ressourcer til at drive en bod. Men med friheden følger nye muligheder, så skolen fusionerede en række fag og lader nu eleverne drive en skolebod som et valgfag på linje med musik og håndværk og design.
Derfor er der nu godt gang i skolekøkkenet, hvor eleverne bager f.eks. pizzasnegle, pølsehorn og muffins, som de to dage om ugen sælger i boden. I praksis er valgfaget tilrettelagt sådan, at eleverne i otte uger arbejder med fag som dansk, matematik, samfundsfag og madkundskab, inden de i de næste otte uger laver mad og holder boden åben. I den samlede periode kommer eleverne omkring markedsføring, udregning af priser, overvejelser om udbud og efterspørgsel, logistik og kundeservice.
”Skoleboden er et undervisningsprojekt og ikke en forretning for skolen, så læringen i projektet er det vigtige. Eleverne får lov at prøve deres ideer af og gøre sig erfaringer med, hvad der kan lade sig gøre i virkeligheden. Boden er vildt populær, og de penge, som eleverne tjener, går til deres lejrtur til Rendbjerg i 6. klasse. Det betyder, at de måske kan få en ekstra is eller en tur i Danfoss Universe,” forklarer pædagogisk leder, Troels Lynggaard Iversen.
Rent praktisk er det en stor opgave for valgfagets to lærere at drive boden, men til gengæld er det tydeligt, at boden fanger eleverne og giver dem en helt konkret læring. De er f.eks. blevet langt hurtigere til at regne ud, hvor meget kammeraterne skal have tilbage i byttepenge, når de handler i boden, ligesom de også lærte, at mælkesnitter nok ikke skal sælges til fire kroner i boden, når de har kostet seks kroner i indkøbspris.